To je přeci internetový Lego, ne? Pamatuji si na dobu, kdy jsem se poprvé seznámil s fenoménem světu Minecraft. Dnes je to možná trochu úsměvné. Ale v době přes více než deseti lety vypadal herní svět ještě trochu jinak, než teď. A Minecraft samozřejmě také.
Definovat, co je vlastně principem hraní Minecraftu, je na první pohled jednoduché. Stavíte obydlí, pěstujete rostliny, chováte zvířata, těžíte suroviny, obchodujete. Zároveň se ale vytváří vlastní svět vztahů, kde se uživatelé, primárně děti učí, spolupracují a komunikují s ostatními účastníky hry.
Minecraft je samozřejmě hra, se všemi nevýhodami, které obecně hry přinášejí. Paradoxně ale pomáhá ukazovat dětem cestu, jak se lépe vzdělávat během vývojové fáze učení se. Dává dětem svobodu tvořit, rozvíjí jejich fantazii a umožňuje jim být kreativní způsobem, který v reálném světě není možný. Ne každý je kamarád s geometrií, ale hráči Minecraftu rozhodně poznají, kam právě mají vrazit kostku, aby se tam vlezla😊
Hra má otevřený formát, jde v ní tedy možné tvořit naprosto cokoliv. Pomocí jednoduchých nástrojů se dítě propracuje k výstavbě složitějších staveb. Co ale odlišuje Minecraft od ostatních her, je to, že hráči neplní žádné strukturální úkoly. Děti se mohou toulat světem Minecraftu a prozkoumávat ho, bez plnění konkrétních úkolů. Aby přežily, musí samozřejmě svého hrdinu ochraňovat, stavět mu obydlí, shánět potravu. Jinak si ale mohou dělat doslova, co chtějí. Mohou prozkoumávat jeskyně, stavět domy. A co je nejúžasnější, mohou si dokonce tvořit svůj vlastní svět s vlastní architekturou.
Další výhodou Minecraftu je to, že si můžete vytvořit vlastní rodinný svět, kde pozvete jenom lidi, kteří chcete, aby hráli s Vámi. Členy rodiny, kamarády, spolužáky, šéfa z práce, paní z finančáku. Zapojení rodičů do hraní hry společně s dětmi může být pak zajímavým stmelovacím prvkem pro rodinu. A možná určitou alternativou k pexesu. Rodiče mohou zároveň nastavit ve hře pravidla a pro menší děti zvolit mírumilovnější prostředí.
Minecraft má ale zároveň obrovský vzdělávací potenciál pro základní a střední školství. V roce 2016 vznikla speciální verze hry Minecraft: Education Edition, která je určena pro vzdělávací účely. Psycholog Mihaly Csikszentmihalyi popsal jev flow. Jedná se o stav, kdy je jedinec plně zabrán do činnosti, kterou provádí a která ho baví. A právě v tomto stavu je schopen se člověk nejvíce soustředit na učení. Hraní Minecraftu pak pomáhá žákům ve stavu flow dosahovat vysokých schopností se učit.
Průzkumy ukazují, že používání Minecraftu při výuce přináší pozitivní klima v kolektivu. Učí výhodám spolupráce efektivnějším způsobem, než například společný projekt. Navíc se žáci, kteří spolu v reálném životě nemusí vycházet, stávají ve hře spojenci. To se pak projeví i v jejich dalších sociálních kontaktech. Univerzální prostředí Minecraftu podporuje badatelský přístup a je výborným prostředkem pro projektové vyučování. Lektor a bývalý učitel Miroslav Dvořák ho například používal pří výuce dějepisu. Když s dětmi probíral starověký Egypt, tak si v Minecraftu naprogramovali stavbu pyramidy a ukazovali si na tom mechanické principy. Skvěle je v Minecraftu propracovaná i výuka chemie. Vzhledem k tomu, že se ve škole mnoho pokusů z bezpečnostního hlediska nedělá, je Minecraft tou pravou platformou pro každého zvídavého žáka. Ve hře lze stavět také velké množství realistických modelů lidských orgánů. Aby žáci vůbec ale mohli začít, potřebuji si tom něco nastudovat. A rozhodně je pro ně lepší, učit se to kvůli hraní Minecraftu, než kvůli písemce.
Zajímavý průzkum byl zveřejněn v článku Americké psychologické asociace (APA). Dr. Isabela Granic. Ten popisuje závěr studie, že lidé, kteří hrají videohry, které podporují spolupráci, jsou při hraní častěji nápomocni ostatním než ti, kteří hrají hry soutěživé. Další průzkum odhalil, že hraní může být zodpovědné za měřitelné zlepšení řešení problémů a zlepšování paměti. Děti v Minecraftu totiž musí objevovat nové suroviny a experimentovat, aby mohly vytvořit nové nástroje. Zároveň si musí pamatovat, k čemu všemu nástroje slouží. Dřevo lze například získat i ručně, ale efektivnější je použít sekyru.
Zároveň si ale musíme uvědomit, že Minecraft nebyl vytvořen z altruistických důvodů, ale za účelem vytváření zisku. Minecraft je jedna z mála her, které každý rok přibývá počet uživatelů. U her bývá obvyklé, že mají životnost kratší než dva roky. Minecraftu se zároveň vracejí starší hráči. Minecraft za rok 2021 vygeneroval příjmy ve výši 380 milionů dolarů, z toho 110 milionů dolarů bylo z mobilních zařízení. Je zajímavé, že v Čině je hra ke stažení zdarma, jinde ve světě jde o placenou službu.
Tento herní svět dokáže pohltit svoje hráče na dlouhé hodiny a proto je důležité nastavit hranice, jak dlouho a kdy mohou hru hrát. Ať už přes nastavení rodičovské kontroly herních zařízení s možností ovlivnit dobu hry, nebo přes různá pravidla.
U Minecraftu je třeba doplnit, že jde o online hru a může u ní docházet ke kybernetické šikaně, totožné problémy má i podobná hra Roblox. Na druhou stranu je dobré, že praktické zkušenosti dětí při hraní jakýchkoliv online her s nimi můžete zároveň probrat a vzdělávat je v internetové gramotnosti.
Dost řečí a pojďme kraftit!
Want to boost creativity? Try playing Minecraft — ScienceDaily
https://www.apa.org/news/press/releases/2013/11/video-games
Minecraft can increase problem solving, collaboration and learning—yes, at school (phys.org)
Minecraft Effect On Kids: The Pros And Cons Of Allowing Kids To Play The Video Game | Parent Herald
7 benefits of playing Minecraft for kids | Sawyer Blog (hisawyer.com)
Thinking About Using Minecraft in Your Classroom? | Education World
Žere Minecraft čas i mozek dětí? – Houpací Osel (houpaciosel.cz)
7 schopností, které mohou děti rozvíjet pomoci Minecraftu – BLOG (bridgeacademy.cz)