Listopad na Sýkorce

Listopad se u nás nesl v duchu počítání, čísel, rytmu a pohybu. Zkrátka… epocha MATEMATIKY.

Vše začalo tím, že náš nalezenec – opice ze zastávky, dostala jméno Mathéma. Přiletěla i sova Mathéma, ale ve třídě s námi zůstala jen opice. Ta nás učí matematice a vtahuje nás do říše čísel a počítání.

Počítali jsme vše, co se jen dalo. Stromy, šišky, zrnka kukuřice, kaštany, prsty na rukou, knoflíky, tečky na hracích kostkách, opravdické dvacetikoruny, věci ve třídě i na obrázcích. Počítali jsme nahlas, v duchu i pomocí dupání, skákání, ťukání či házení. Ono totiž i žonglování je vlastně matematika… K počítání jsme si také vyráběli vlastní pomůcky. Například skákací žebřík nebo ťukací dřívka. Používali jsme třeba i krabičky od vajíček, se kterými se dalo počítat i poslepu. Na úvod jsme prozkoumávali „kvality čísel“ aneb, čeho je na světě JEDNA, čeho DVĚ, TŘI, ČTYŘI… a došli jsme až k zakázané třinácté komnatě. Do domácího úkolu jsme zapojili také rodiče. Někteří si lámali hlavu třeba nad JEDENÁCTKOU…

Procvičili jsme si také měření a orientaci v čase.

Pak jsme se učili čísla i zapisovat. Nejdříve postaru – římsky a postupně pak i „normálně“ – číslicemi arabskými.

Tím vším nás pořád provázely početní rytmické hry, které jsme si pak zkoušeli i s rodiči v rámci tzv. TRIPARTITY setkání. Smyslem těchto setkání bylo popovídat si společně s rodiči, pedagogem a dítětem o škole. Co se daří, co ne, co baví, na čem pracovat apod. Některá setkání proběhla přímo i u dětí doma, v jejich rodinném prostředí.

Na konci druhého týdne epochy matematiky k nám Mathéma pozvala své čtyři skřítky. Každý zastupuje jeden element, jednu početní operaci… Nabyl sčítání, Zanechal odčítání, Rytmix násobení a Hotovka dělení. Ukázky svých dovedností nám pak předváděli při počítání oveček. Děti si skřítky zamilovaly a velmi rychle se naučily jejich básničky i znaménka, která mají zapsány na svých čepičkách.

Jednoho dne k nám také přiletěl „Ptáček Zobáček“ a naučil nás další znaménka: větší než, menší než a rovná se. No, a to byl už jen krůček k zahájení zápisu matematických příkladů. Procvičovat je budeme pak v další epoše…

Do výuky jsme zapojili i naše nové pracovní sešity – ty od pana Hejného. Zkoušeli jsme si také stavění z barevných krychliček.

Na úplný závěr měsíční epochy matematiky jsme si do sešitů zapsali „obrácené početní mosty“ a dlouhou řadu sudých a lichých čísel.

Krom toho všeho počítání jsme měli radost z nacvičování vystoupení na Martinské slavnosti, kde jsme dokonce poprvé na veřejnosti zahráli i na flétničky. Těm už pleteme vlněné obaly. Docela totiž přituhlo…

O Martinské slavnosti bylo napsáno tady

Martina a jeho plášť jsme si připomněli také při akvarelovém malování.

Z důvodu stavebních prací na pozemku jsme změnili naši ranní trasu a také jsme přestěhovali indiánské týpí.

S kolegyní Ivkou si děti udělaly výlet dovnitř lidského těla, kdy zkoumali lidské orgány, zkoušely pumpovat krev i měřit si tep. Zjišťovali jsme pak, které pohyby v těla ovládat můžeme a které ne. K tomuto zkoumání si děti vytvořily a na zeď přilepily „figuru“ Lymfu.

Poslední listopadový týden se nesl v duchu TÝDNE OTEVŘENÝCH DVEŘÍ. Každý den jsme měli návštěvu, někdy i několik hostů. Všichni se obdivovali našemu jablečnému kráječi, který umí z jablíček vykouzlit (i oloupané) spirály. Spotřeba jablek tak celkem vzrostla…

Byl to důležitý měsíc, a i když se toho pořád hodně mění a proměňuje, začíná v tom být cítit řád a ustalování…

Těším se na vše příští, JirkaS.

A co se děje při angličtině?

V listopadu jsme se v angličtině věnovali tématům: zvířátka v lese, barvy okolo nás, naše tělo a čísla. Děti se učí počítat anglicky do dvaceti, hráli jsme si tak několik her na poznávání čísel i určování počtu věci na obrázcích nebo okolo nás. Naučili jsme se novou písničku Head, shoulders knees and toes. Chladnější počasí nás vybídlo k vícero pohybových hrám – například jsme si hráli na sněhuláka a sluníčko, na vlka a ovečky, na honěnou s barevnými ocásky. Taky první sníh nám přinesl nova slovíčka, která budeme postupně rozšiřovat o vánoční motivy.

Mrs. Red

Jak se druží v družinkách

V pondělní tanečně rytmické družince jsme se s dětmi dále věnovali rozvoji muzikálnosti a rytmiky v našem těle. Přibyl další indiánský tanec, nový vlaštovčí taneček a v polovině měsíce jsme se s dětmi rozhodli, že si připravíme malé vystoupení pro rodiče a kamarády na Vánoční ladění, takže jsme vymýšleli, zkoušeli, improvizovali a trénovali.

Veronika

Listopad nám s sebou přinesl uložení přírody ke spánku a první mrazíky a tak jsme se v úterní družince věnované zahrádce přeorientovali na tvoření uvnitř. Sklidili jsme poslední jablíčka ze školkové zahrádky, usušili a statečně si na nich smlsli, posbírali v lese šišky a vytvořili z nich sovičky, vánoční stromečky ozdobené korálky a barevné kytičky. Poslední listopadová družinka se nesla v duchu třpytivých vánočních ozdob a krmítka pro naše opeřené přátele.

Miriam

Ve středu jsme si ještě v poslední říjnové družince vyřezali společníky na batohy – klacíkové skřítky. Další družinka byla těsně před svatým Martinem, tedy jsme vážili ingredience, mísili, počítali, a nakonec váleli a vykrajovali… a copak že? No přece svatomartinské rohlíčky na rozdání na slavnosti 🙂 V dalším týdnu jsme si ještě vyrobili ponožkové maňásky, kteří některé z nás doprovází do školy dodnes. No a pak už jsme se věnovali tvoření na jarmark a copak tvoříme se dovíte na Vánočním ladění, kde budou naše výrobky k prodeji. Děti už kalkulují, co za kolik nabídnou 🙂

Veronika

Také v listopadu jsme ve čtvrtky využili k tvoření toho, co nám podzimní příroda nabízela – vyráběli jsme panáčky z kaštanů, ryli a tiskli bramborová razítka, jedno z odpolední jsme věnovali hraní deskové hře a advent přilákali výrobou Andílků.

Ivka