Máme za sebou další krásný podzimní měsíc. Říjen byl obzvláště teplý, suchý a slunečný, takže naše ranní lesní cesty byly velmi příjemné, plné barev a dovádění v listí.
Celý měsíc jsme mohli užívat lesa, terasy a okolí CVAKU k učení, hrám, svačinám i obědům a bylo to úžasné!!!
Tělocvik v lese, šplhání a soutěž, která panda se udrží na stromě dostatečně dlouho v zadaném limitu.
Tento měsíc byl nejvíc zasvěcený sklizni hlíz topinambur. Děti byly v kutání a vyhrabávání velmi důkladné a každý den si odnášely ve svých kapsách a čepicích velké zásoby tohoto bohatství. Naše políčko vypadalo jako při sklizni opravdových brambor. Doufejme, že našim pečlivým dětem přece jen nějaká hlíza unikla a napřesrok opět něco vyroste a my se tak můžeme už teď těšit na další úrodu těchto zdravých a nezvyklých alternativ brambor.
Topinamburové šílenství bylo u všech natolik hmatatelné, že i Aleš složil o strastech rodičovských výstižnou báseň:
Vydám-li se po bytě na túru, už v chodbě zakopnu o topinamburu. V obýváku na gauči pod zadkem mě taky mučí. V kuchyni, ve skříni, v botách i v posteli, to byste, lidičky, opravdu nechtěli. Pračku zničili nám hlízy. Raději ať řepu sklízí!
A aby toho nebylo málo, tak jsme na CVAKU svačinky obohatili o toustované topinambury. Mňam!
Určitě jste si i doma zpestřili svůj jídelníček.
Ještě vyzkoušený recept:
Umyté hlízy dejte na plech, velké kusy rozkrojte, osolte, zakápněte olejem a krátce zapečte v troubě.
DOBROU CHUŤ!
No a učili jsme se samozřejmě matematiku, češtinu , angličtinu, hudebku a projektové předměty.
Chcete přesně vědět, co děláme v matematice?
Vláčky, kostky-stavby a jejich plány, pyramidy, autobus, krokovací pás (pás bez čísel), schody (pás s čísly) dřívka, parkety, výstaviště, zvířátka dědy Lesoně, hodiny-čas, pavučiny, kouzelnické hůlky, dětský park, počítání plus a mínus (starší i krát a děleno)… Když bylo v říjnu pěkně učili jsme se všude a vším, druháci skládali z kamínků jednotky, desítky, stovky, čtvrťákům vítr odnášel dílky tangramů a stavby z kostek, do omrzení dělali pokusy s házením kostkou, prvňáci hopsali po krokovacím pásu jako staří mazáci, třeťáci se ponořili do tajemných Algebrogramů a Abaku RZ, do mříže rýsovali troj a čtyřúhelníky a zapisovali je šipkami…. a hlavně doufám, že většinou měli radost z každého svého: a-ha!
Co v češtině?
Prvňáčci se naučili všechny samohlásky a písmena M/m a T/t. Čtou slabiky a začínají první slova. Malá i velká písmenka píší v sešitě pěkně do linek. A začali svou první písanku.
Druháci už píší perem psací písmena do svých písanek. Učí se věty oznamovací, tázací, rozkazovací a přací. Dost dětí se ještě potýká se čtením textů a jejich pochopením, při častějším čtení se to určitě bude zlepšovat.
Třeťáci si zopakovali souhlásky měkké a tvrdé, psaní párových souhlásek. Začali už učivo o souvětí a větě jednoduché a ze slovních druhů blíže poznávají slovesa.
Čtvrťáci se se věnovali nauce o slově (slova mnohoznačná, jednoznačná, příbuzná,…) učivu o předložkách a předponách a začali se potýkat s pravopisem bě/bje, pě, vě/vje a mě/mně.
V angličtině?
Učíme se povídat si o barvách, o tom, co máme rádi, jak se cítíme i kolik čeho je. Také běháme, skáčeme či tancujeme. Zkoušíme také psát první anglická slova. A s tím vším nám pomáhá Steve, Maggie a blob Bob.
Hudební výchova?
V rámci hudební průpravy jsme se začátkem školního roku věnovali flétnovým hrátkám a využití zvukových možností hlavice zobcové flétny. Na Michalské slavnosti vystoupili děti z 1. a 2. třídy ve společné skladbě od Agnes Dorwarth, napsané právě pro hlavice. Děti ze 3. a 4. třídy si pro stejnou příležitost připravily skladbu ze stejné sbírky, se zapojením perkusivních nástrojů.
V říjnu si každá skupinka dětí vybrala písně, které připravují na vystoupení na zámku v rámci vánočního jarmarku, který proběhne v pátek 3. 12. na nádvoří zámku a na který se všichni už pečlivě připravujeme a těšíme!
V říjnu proběhlo i několik projektových dnů, vždy ve čtvrtek, ale k těm se ještě podrobněji vrátíme v dalších článcích, neboť by byla škoda jim nevěnovat hlubší pozornost 🙂